DIY: Bagaimana menghasilkan santan segar

Jika anda suka rasa kelapa, maka anda mungkin peminat santan juga. Banyak kedai-kedai runcit menjual santan siap atau segera tetapi jika anda mahu santan segar, video ini akan sangat berguna. Ia menunjukkan satu kaedah benar-benar mudah untuk membuat santan anda sendiri di rumah yang anda boleh gunakan dalam minuman panas kegemaran anda (iaitu susu coklat, kopi) atau minum sahaja.
Untuk membuat santan, apa yang diperlukan adalah kelapa parut, cawan, sudu, air, periuk besar untuk mendidih, pengisar tangan, periuk besar untuk tapis, penapis dan kain kain kasa.

Santan mempunyai banyak manfaat kesihatan dan ianya bukan hanya untuk minum, ia juga boleh digunakan untuk rambut dan kulit anda. Santan mengandungi asid laurik, besi dan antioksidan. Jika anda sedang mencari cara untuk meningkatkan sistem imun anda, meningkatkan kesihatan atau sistem penghadaman anda, mengawal gula dalam darah, tekanan darah lebih rendah atau mengurangkan keradangan sendi, maka anda benar-benar harus menambah minuman kesihatan ini dalam diet anda.


Sumber: Coconut Milk: Benefits, Side Effects, Nutrition and Facts